تبلیغات
وبلاگ آزرم - تخت جمشید 2
وبلاگ آزرم
آزادی دل
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


درود بر شما


مدیر وبلاگ : آزرم
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون راجع به وبلاگ چیه؟





تخت جمشید، یادگارى از عظمت امپراتورى پهناور هخامنشى، آرمیده در پناه دشتستانى گسترده، در تنهایى ستون ها و كتیبه ها، خاطرات دیرینگى خویش را مرور مى كند. گشت و گذارى در دل این مجموعه وسیع، تصویر گمشده شاهان هخامنشى را در پس زمینه ذهنت مى كارد و مى پروراند. صفه  اى بزرگ كه قبل از آن صخره اى پهناور بوده است و پشت بندش توده هاى سنگى كه گیرشمن به دم چلچله تشبیهش كرده است. دم چلچله اى كه از پرواز باز ایستاده و آرام، آرمیده است. تخت جمشید را باید شاهكارى از هنر و شكوه عصر و زمانه اى انگاشت كه در گذشته هاى دوردست رها شده است. خاطره اى از شكوه ایران زمین و در عین حال بازتاباننده روزگارى كه هنر در خدمت قدرت مى بالید و پر پرواز مى گسترد. یادگارى بدیع از در هم تنیدگى ملت هاى مختلف در شكل دهى به بنایى شاهانه و عظیم !حجارى هاى شكوهمند بر دل سنگى دیواره هاى تنومند، نشانى كهن از قدرت مدارى شگرف سلسله اى باستانى است. مردانى از ملت هاى مختلف با هدایاى خاص سرزمین خویش به بارگاه شكوهمند شاه هخامنشى شتافته اند و همچون قطارى از احترامى جهانى، صف كشیده اند؛ طرحى كه مى توان آن را سمبلى از مجموعه تخت جمشید دانست و تصویرى كه مى توان آن را تلاش هنر خیالپردازانه باستان، در جهت نزدیك تر شدن به واقع نمایى یا رئالیسم قلمداد كرد و در عین حال تلاشى براى بازنمایى و تجسم قدرت شاهانه!داریوش، بعد از پایان معمارى كاخ سلطنتى خود در شوش، تصمیم گرفت پایتختى تشریفاتى براى خود و اخلاف خویش برگزیند تا علاوه بر دو پایتخت هگمتانه (تختگاه سلسله پیشین: ماد)، هخامنشیان صاحب پایتختى شوند كه مراسم ملى نوروز را در آن برگزار كرده و از میهمانان خارجى استقبال كنند. پایتختى كه بعدتر به نماد شكوه این سلاله تبدیل شد و اهمیتى بس فزون تر از دو پایتخت پیشین پیدا كرد. ظاهراً انتخاب عنوان تخت جمشید براى این مجموعه، گواهى بر این مدعاست كه خاندان سلطنتى، مراسم پر شكوه نوروز را در همین مكان برگزار مى كرده اند و این در واقع یك سنت دیرینه بوده است. داریوش در كتیبه اى نقر شده بر دیواره هاى تخت جمشید، به ضرورت برگزارى مراسم جشن و شادمانى نوروز اشاره كرده و مى نویسد:«خداى بزرگ است اهورا مزدا كه این آسمان را آفرید، كه این زمین را آفرید، كه انسان را آفرید و شادى را براى انسان آفرید.» بد نیست اشاره شود كه در اساطیر ایران كهن، جمشید اسطوره اى را پایه گذار نوروز دانسته اند. فردوسى در این مورد نگره جالبى دارد و آن هم این كه، چون جمشید در روز هرمز از فروردین یعنى اولین روز سال بر تختى نشست كه دیوان آن را به آسمان بردند، مردم آن روز را جشن مى گیرند و شاید سنت تاب خوردن در روز اول فروردین در برخى از روستاها از همین اعتقاد گرفته شده باشد. اما با قبول هر انگاره اى باید پذیرفت كه جمشید آفریننده واقعى جشن كهن نوروز است، قهرمانى ایزدى كه به مناسبت فرمانروایى هزار ساله اش در ایران زمین نامدار شده است. «ویژگى این فرمانروایى آرامش و وفور نعمت بوده و طى آن دیوان و اعمال زشتشان _ ناراستى و گرسنگى و بیمارى و مرگ - هیچ نفوذى نداشتند.» شناخت اساطیر ایران . جان هینلز. ترجمه ژاله آموزگار . نشر چشمه . ص 56.

 

 





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
رایانامه      
کلیه حقوق این وبلاگ برای وبلاگ آزرم محفوظ است